torstai 16. helmikuuta 2017

22.12.2016-22.1.2017 Joululoma: 4.osa: PORTUGALIN RANNOILLA

Päivät 31.12.2016-4.1.2017: Kävelemässä, pyöräilemässä, kuvaamassa ja bongaamassa lintuja.

31.12.2016: Heräsimme Plasencia-kaupungin kupeessa olevalla leirintäalueella, Camping la Choperalla, kylmään aamuun. No mökkiautossamme oli kyllä mukavan lämmintä, mutta ikkunasta ulos katsominen ei ollut ilahduttava näky. Maa oli kuurassa jälleen, eikä edes nouseva aamuaurinko vuoren takaa päässyt säteillään lämmittämään. Mittari näytti -1,5 pakkasta ja todellisuudessa ilma oli varmaan vähän kylmempikin. Eli sääennusteet pitivät oikeasti paikkansa. Sää täällä oli kylmenemään päin. Päivälämpötilojen ennustettiin täällä vuoristoalueella laskevan aurinkoisesta säästä huolimatta alle kymmeneen asteeseen. Illalla ilmoille heitetyn ajatuksen päätimme toteuttaa. Halusimme kurkistaa miltä Portugalissa näyttää.

Aamupalan syönnin ja aamupuuhastelujen jälkeen matka jatkui. Illalla oli espanjalainen kaasupullo tyhjentynyt ja sen vaihdoimme heti ensimmäisellä vastaantulevalla huoltoasemalla täyteen.

Oli vähän haikeuden tunnetta ilmassa, kun hieno kansallispuisto Parque Nacional de Monfragüe jäi taaksemme. Olimmehan suunnitelleet tälle päivälle vaellusretken, jolla olisimme saaneet kokea lisää uljaiden hanhikorppikotkien elämää. Meillä oli kuitenkin kaksi muistorikasta päivää takana mukanamme muistoina ja paljon kuvia. Nuo kovasti lämmittivät mieltäni. Emme halunneet herätä kolmantena aamuna peräkkäin enää, ja aloittaa uutta vuotta 2017, maa kuurassa. Joten illalla tullut hetken ajatus ja sen toteuttaminen vain tuntui oikealta päätökseltä.

Sininen taivas, mukavat maisemat ja koko ajan lämpenevä ilma näytti ja tuntui niin mukavalle. Sumussakin jonkun aikaa ajeltiin.

Pian olimme meille kaikille aivan uudessa maassa, Portugalissa. Olimme jo kotona ajatelleet, että jos tulee sopiva tilanne eteen, niin tekisimme pienen mutkan etelä-Portugalissa. Tämä, että ajelisimme Lissabonia ja Atlannin valtamerta kohti oli vasta edellisiltana syntynyt päähänpisto. Ja mehän tykätään kulkea juuri sen hetkisen tunteen ja fiiliksen mukaan. Tämä on suuri vapauden tunne siitä, että saat mennä sinne minne tuuli kuljettaa.

Olimme katsoneet illalla karttoja ja paikkoja. Mukavalla valkoisella hiekkaranta-alueella ajattelimme vuoden lopettaa ja uuden aloittaa. Porto Covo -kylällä oli stellplatz johon päätimme sitten ajella, mutta kun paikalle saavuimme, se olikin aidattu työmaa. Nyt tätä kirjoitellessa tuota ei enää löydykään matkaparkkien applikaatioista. Mentiin toiseen paikkaan.

Täällä oli niin lämmintä, että ihmisiä oli rannalla ottamassa aurinkoa vuoden viimeisenä päivänä. Olivat tulleet piknikille sekä joku oli uimassakin. Kyllä tämä vähän ihmetytti, että tällaista elämä voi olla joulukuun lopussa ja vuoden viimeisinä tunteina. Kissatkin olivat lämmöstä ja maisemista hyvin tyytyväisiä. Niin vuosi lopetettiin merenrannalla kävellen, haistellen meren tuoksuja sekä kuunnellen meren rauhoittavia ääniä, jotka hyvin kuuluivat aivan mökkiauton sisällekin.

1.1.2017: Niin oli vuosi 2016 jätetty taakse. Mennyt vuosi oli kohdallamme suuren surun ja menetyksen vuosi, kun Ramses-karavaanari poistui aivan yllättäen joukostamme. En tykkää ajatella ja murehtia menneitä, mutta tämä on aivan toinen asia. Ramsesta ei voi olla kaipaamatta ja muistelematta. Hän jätti jälkeensä niin suuren tyhjän aukon lähtiessään, mutta myös niin paljon upeita muistoja, joita kuljetamme aarteina mukanamme. Mm. sekin juttu, kun rosvo oli takatallissamme,(ROSVO TAKATALLISSA).

Uusi vuosi 2017 oli kuitenkin aloitettava ilman ahkerinta ja suurisydämisintä karavaanariperheenjäsentä. Sille merenranta tuoksuineen ja äänineen oli parhain paikka. Kaikki iloitsimme siitä, että tartuimme ja toteutimme tämän hetkellisen ajatuksen tulosta juuri tänne meren äärelle. Nautimme siitä mitä meillä on suurin sydämin ja elimme juuri näissä loman mukavissa hetkissä.

Aamukävelyn teimme rantahietikolla ja rantatörmillä. Lintukuviakin tuli otettua. Jatkoimme mökkiautolla vähän eteenpäin matkaa ja pysähdyimme uudelle kävelyretkelle. Oikeastaan myöhemmin reissussa ja nyt reissun jälkeen vähän harmittaa, ettemme viettäneet enemmän aikaa täällä länsirannikon tosi kauniilla rannoilla. Toisaalta meillä ei edes ollut tänne tarkoitus tulla ja aikakin oli rajallinen. Nyt tiedämme, että täältä löytyy kauniit rannat. Nämä olivat kyllä koko reissun kauneimmat.

Osa Portugalin rantakuvista löytyy täältä, 1-4.1.2017: Merenrannalla Portugalissa.

Pienempi rantatie oli aika kuoppainen, joten ajelimme vähän sisämaahan päin ja parempaa tietä pitkin etelään päin. Matkalla oli kyliä, pikkukaupunkeja ja peltoaukeita. Tien reunoilla välillä oli vinoja mäntyjä. Tienoo näytti erilaiselta kuin Espanjassa. Talot olivat pikkutaloja, mutta kuitenkin hyvässä valkoisessa maalissa. Jotenkin näki, että elämä oli köyhempää. Paljon puhuttua hurjaa portugalilaista liikennettä emme kyllä nähneet. Eihän täällä juuri autoja ollut edes liikkeellä.

Ajoimme Sagresin pikkukaupungin kupeeseen isolle parkkipaikalle jossa oli muitakin karavaanareita parkissa ja iltaa kohti heitä vain saapui enemmän. Oli norjalaista, ruotsalaista, saksalaista, ranskalaista, espanjalaista ja portugalilaista karavaanaria.

Kävelimme korkeilla kivikkoisilla rantatörmillä. Merenlahdessa oli vedessä makoilevia aaltoa odottavia surffaajia. Kävimme tutustumassa myös Sagresin pieneen keskustaan. Ruokailupaikkamme oli hyvin portugalilainen. Paikallinen miesporukka pelasi petankkia keskellä kylää parkkipaikalla. Tunnelma oli ihan mukava.

2.1.2017: Jo illalla alkoi kovemmin tuulemaan, mutta tuuli voimistui yön aikana vielä lisää. Aamiaisen jälkeen jatkoimme matkaa.

Kävimme Portugalin lounaisnurkassa tuulesta huolimatta "maailman laidalla", Farol Cabo de São Vicente, vaikka vähän epäilin, että heittääkö tuulenpyräkkä mökkiauton mereen. Ulkona ei pitkää kävelyretkeä halunnut tehdä, kun tuntui, että tuuli vie korkealta kalliolta meidät mereen. Suola vesi vaan pölysi ilmassa, maistui huulissa ja näkyi pieninä pisteinä auton ikkunoissa.

Matkamme jatkui. Ajelimme Fusetan pikkukaupunkiin Camping La Fusetaan. Tämä paikka oli aivan sokkona valittu. Ainut kriteeri oli se, että ranta-alueella on kansallispuisto, jossa voisimme bongailla lintuja.

Oli mukava pystyttää leiri, kun oli kesäisen lämmintä ja aurinko paistoi. Sitä monesti tällä reisulla aivan unohti, että nyt on vuoden pimein ja kylmin aika. Harjalintukin tuli heti meidät toivottamaan tervetulleeksi. Leirintäalue oli lähes täynnä talvehtijoita, joista suurin osa oli ranskalaisia. Leirintäalueen huoltotilat olivat vanhat, mutta uusia tiloja rakennettiin kovaa vauhtia. Pyykkikoneet olivat hyvät ja meillä olikin pyykinpesupäivä sekä lakanoiden vaihtopäivä. Prinsessamme on prinsessa. Hän aina on tosi innoissaan puhtaiden lakanoiden vaihdosta, touhottaa ja sitten kovasti nauttii elämästään.

700 kilometrin ajoreittimme tässä Espanjasta Fusetaan. Matkalla yövyttiin kahdessa puskaparkissa.

3.1.2017: Yöllä satoi hieman vettä ensimmäisen kerran koko reissulla, mutta sadetta emme nähneet, sen vain kuulimme. Herättyämme aamulla mittari näytti reilu 18 lämmintä, vaikka taivas oli pilvinen.

Päivän aikana tutustuimme ja katselimme Fusetan kaupunkia. Istahdettiin kahville ja ihmetellimme elämää. Sitäkin kun paikalliset jutteli melko äänekkäästi vieressämme. Portugalissa ja Espanjassa ei osata tehdä capuccinoa eikä jokapaikassa edes tiedetä mitä kahvia se tuollainen on. Lähes aina vaahto on purkista pursotettua kermavaahtoa ja päälle on ripoteltu kanelia.

Kaupunkikierroksen jälkeen suuntasimmekin rannalle moneksi tunniksi, kävelemään, istuskelemaan ja bongailemaan lintuja. Kaahlasin vedessäkin rannalla pitkän matkaa. Ihmettelimme myös ihmisiä, jotka kaivoivat rannalla saviliejusta pienillä lapioilla simpukoita. Ilmeisesti myyntiin. Kaupungin rannan tuntumassa oli myös paljon rapuja. Jos kopsautti jalalla maahan niin iso joukko vilahti nopsaan maan alle koloihinsa ja kun taas oli hiljaa jonkun aikaa, ne työntyivät maanpinalle katselemaan. Olivat kyllä omituisen näköistä porukkaa.

Tänään oli antoisa päivä, kun bongasimme yhdeksän uutta lintulajia, joista osa on näissä kuvissa.

Kuvassa: suosirri, merimetsoja, töyhtökiuru, meriharakka, tylli, punakuiri, kapustahaikara, rantasipi, tundrakurmitsa

4.1.2017: Yöllä taas ripisteli vähän vettä, mutta herättyämme taivas olikin jo aivan sininen. Hieno aurinkoinen päivä ja pyöräretkipäivä oli tiedossa. Lähdimme pyöräilemaan pitkin merenrantoja, bongailtiin lintuja, nautittiin lämpimästä säästä ja vähän seikkailtiinkin. Asutusalueella talojen piha-aitauksista vahtikoirat tuntuivat tulevan päällemme, niin kovasti ja vihaisen oloisesti ne tulivat porttia vasten haukkumaan. Hoitivat työnsä kyllä oikein mallikkaasti. Olhãon keskustassa istahdimme syömään villisikaa ja paikallisen kalastajan sen päiväistä saalista.

Matkaa tälle pyöräretkelle tuli 30 kilometriä. Tänään bongattiin kuusi eri lintulajia. Ihana näkemisen ja kokemisen päivä oli tämäkin. :)

Kuvassa: Punajalkaviklo, silkihaikara, flamingo, pitkäjalka, lapasorsa, tavi

4.1.2017: Pyöräretki Fusetasta Olhãoon ja takaisin

Omituinen tuo YouTube, kun se valitsee omapäisesti kuvan jonka näyttää alussa. Joskus se kuva näyttää tuossa vielä aivan epäselvältä vaikka onkin hyvä kuva.

Etelän rannikkoalue ei mielestäni ole niin kaunis ja kiinnostava kuin länsirannikko, jonne kaipaan ja ikävöin jo nyt. Tässä on neljältä päivältä muutama kuva kaikista leiripaikkojemme lähettyvillä olleista rantapaikoista. Rantakuvia Praia de Morgavel-, Praia da Vieirinha-Vale Figueiros-, Sagres-, Fortaleza de Sagres-, Praia do Tonel-, Farol Cabo de São Vicente- ja  Fusetan rannoilta.

1-4.1.2017: Merenrannalla Portugalissa

Hintataso Portugalissa oli vain hieman halvempaa kuin Espanjassa. Saksaan verrattuna joku asia oli halvempaa, mutta joku taas kalliimpaa, jopa Lidlin hinnoissakin. Tuontituotteet näyttivät kalliilta. esim. yksi litran pullo Saksasta tuotua tuoremehua, joka Saksassa maksaa tarjouksessa reilun euron ja normaali hintaisesti noin 1.70e maksoi Portugalissa melkein neljä euroa. Ravintolassa syöminen oli ehkäpä vähän kalliimpaa kuin Espanjassa. Lähes saman hintaiset oli ruoka-annokset kuin Saksassa. Diesel oli kallista 1.31e. Kotona, kun se oli lähtiessämme 1.10e paikkeilla.

Kurkistus Portugaliin kannatti ja oli positiivinen kokemus.

Uusia lintulajibongauksia:

31.12.2016: Pulmussirri
01.01.2017: Mustapäätasku, Töyhtökiuru, Alppivaris
02.01.2017: Turkinkyyhky
03.01.2017: Tylli, Meriharakka, Punakuiri, Karikukko, Kapustahaikara, Riuttatiira, Tundrakurmitsa, Suosirri
04.01.2017: Pitkäjalka, Flamingo, Avosetti, Lapasorsa, Punajalkaviklo, Samettipääkerttu, Lehmähaikara