perjantai 6. lokakuuta 2017

1-17.9.2017 Loma, Osa 3: KADUILLA JA KANAVILLA

Päivät 11-14.9.2017: Venetsian laguunin rannoilla

11.9.2017: Krkin saarella ja Krkin kaupungissa Camping Ježevacssa satoi edellisiltapäivän, satoi yön ja vielä aamullakin. Sateiden ennustettiin myös jatkuvan. Emme halunneet sateeseen jäädä vaan hyvästelimme saaren ja Kroatian tämän reissun osalta. Mukavan viikon maassa vietimme!

Sateen lisäksi maisemat olivat korkeammalla sumussa. Kroatian ja Slovenian rajalla tarkistettiin henkilöpaperit. Miehen näytettyä henkilökortteja virkailija huitaisi kädellä vain, että saatte mennä.

Italian puolella taivas vähän kirkastu, mutta pieniä sadekuuroja nakkasi välillä, niin kuin niitä oli ennustettu tänään tulevankin.

Venetsiakin oli mielessä, mutta sinne emme halunneet yli 17 vuoden jälkeen nyt tällä reissulla suunnata. Halusimme Venetsian laguunin rannoilla tutustua vajaan viidenkymmenen tuhannen asukkaan Chioggiaan. Ajelimme kaupungin eteläpuolelle Camping Oasiin.

Ja pian vettä tuli taas taivaan täydeltä. Mökkiautomme edus oli pian lätäkkönä johon ei tehnyt mieli tuolia edes esille ottaa. Leirintäalue oli vähän pettymys. Merelle ei nähnyt edes aidan takaa, kun aitoihin oli laitettu pressut.

Saaressa Chioggian vieressä meren puolella on Sottomarinan kaupunki, joka on nykyisin osa Chioggian kaupunkia.

12.9.2017Sottomarinan pohjoispäässä on kilometrin pituinen aallonmurtaja majakkoineen, Diga di Sottomarina, jota lähdimme pyöräillen katsomaan sateen hellittyä.

Pian synkät sadepilvet oli taas yllämme ja ne nakkasivat päällemme vettä reippaasti. Oli kastuneena palattava mökkiautolle.

Iltapäivästä taivas selkeni, mutta aurinko toi kovan lämpimän tuulen mukanaan. Tässä muutama kuva leirintäalueen rannasta. Lämpimästä tuulesta huolimatta rannalla ei tehnyt mieli olla kun vesi ja hiekka lensi.

Myöhemmin lähdimme pyöräilemään. Tarkoitus oli pyöräillä eteläänpäin vähän kauemmas, mutta kun olisi pitänyt vilkasta päätietä pitkin ajella jätimme menemättä.

Muistan kuinka syksyllä 2012 kiertelimme kolme viikkoa etelämpänä Italiassa. Kävimme sata kilometriä Roomasta. Monien pitämä Toskana oli meille vähän pettymys, paljon huonoja teitä ja roskakasoja. Jopa Firenzen kuuluisien puistojen hoitamattomuus ihmetytti. Nuo roskakasat olen kyllä huomannut muuallakin etelämpänä Italiassa. Ei tarvi kuin Garda-järven eteläpuolelle tulla niin tilanne heti muuttuu. Pohjois-Italia on aivan eri asia tässä asiassa. Niin se nähtiin ja koettiin nytkin. Nämä kuvat on otettu aivan leirintäalueen aitojen takaa ja sinne johtavan kuoppaisen tien varrelta. Alue on suosittu turistikohde, on useita leirintäalueita ja hotelleja, mutta kun katselet vähän ympärille, niin näkee roska- ja romukasoja. Miksihän näin on, ihmettelen.

Vaikka vähän moitinkin ja tuon tämän puolen täällä muistoissa esille, niin me tykätään Italiasta, sen pikkukaupungeista, iloisista ihmisistä ja vauhdikkaasta elämänmenosta. Eihän sitä kaikkea voi kuin hymy huulilla katsella ja kuunnella.

Käytiin pyöräilemässä vielä rannoilla. Tätä hiekkarantaa on saaren merenpuolella vajaan kuuden kilometrin matka. Hiljaista oli tuulisella säällä. Monin paikoin purettiin ja pestiin painepesureilla aurinkotuoleja ja -varjoja talven ajaksi pois näinä päivinä.

13.9.2017: Päätimme aamupalalla vaihtaa maisemia ja ajelimme vajaan kuuden kilometrin matkan saaren toiseen päähän ja Camping Al Portoon.

Muutama kuva leirintäalueelta ja rannasta.

Rannalla oli muutama kauppias levittänyt myytävänsä esille. Tuntui aika erikoiselle, kun kukaan heistä ei rannalla kulkeville ihmisille tyrkyttänyt mitään, niin kuin heillä on tapana tehdä yleensä.

Chioggia on kaupunki saaressa, jossa on kanavia. Hienoin saaren kanava on Canale Vena, jonka yli menee useita Venetsiamaisia kaarisiltoja. Kaupunki on vähän kuin Venetsia pienoiskoossa. Kaupungin laitamille tulevat isot kalastajalaivat tyhjentämään saalistaan, kalaa ja ostereita. Kaupungissa tuoksuu voimakkaana monin paikoin meri ja meren antimet. Onhan kaupungin pääelinkeino kalastus.

Lähdimme Chioggian katuja ja kanavia tutkimaan. Leirintäalueelta sai ottaa käyttöön ilmaiseksi polkupyörät, nuo siniset. Tuo käytäntö näkyi olevan käytössä muillakin leirintäalueilla, kun pyörissä näkyi leirintäalueiden nimiä. Pyörillä ajoimme kaupungin laitamille.

Olin aivan innoissani kapeista kaduista ja kanavista. Ihmettelimme täkäläisiä pieniä sähköavusteisia polkupyöriä, ne kulkivat jopa polkematta. Autot, mopot ja pyörät kulkivat niin kovaa vauhtia ja sikinsokin ruuhkaisen iltaliikenteen seassa, etten uskaltanut siihen hulluun hurakkaan mukaan mennä ajamaan. Oli se sen verran hurjan näköistä hommaa, kun pyörällä mentiin lujaa ja saattoi olla edessä ja takana lapsi ilman kypärää kyydissä. Tai kun skootterin kyydissä on kahden aikuisen lisäksi toisen jaloissa koirakin mukana. Iloisen näköistä oli meno kuitenkin.

Roskia ja uponneita veneitä oli myös kanavissa.

Kuvien taustamusiikki "Water and Light" sopii niin tähän päivään. Vettä ja valoa sekä näkemisen ja kokemisen iloa oli täynnä tämä päivä.
 Voi miten ihanaa onkaan aina uudelleen iloisesti kulkea näillä kaduilla. Ihana Chioggia!

13.9.2017: Chioggia

Iltakävely tehtiin vielä rannalle auringon laskeutuessa.

14.9.2017: Karavaanareilla lomailu on aina leppoista vötkistelyä. Tässä tämän aamun vötkistelystä tyylinäytteitä.

Välillä palvelijat lähtevät kävelylle. Nyt emme ottaneet pyöriä riesaksi mukaan.

Googlen kuvausauto liikkui markkinoiden jälkeen pääkadulla.

Kiertelimme vähän eri kautta kaupungille. Ihmettelimme kaupungin ihmis- ja pyöräpaljoutta sekä sitä, kun vastaan tulevilla ihmisillä oli erikokoisia pussukoita runsaasti mukana. Pian asia selvisikin kaupungin pääkadulla, Corso del Popolo, oli markkinat. Markkinat katseltuamme lähdimme tunnin veneajelulle. Veneajeluita oli myös viiden euron hintaisia pienemmällä veneellä. Meidän tunnin ajelu Chioggian eri kulmilla isommalla paatilla maksoi henkilöltä kymmenen euroa. Täältä pääsi laivalla myös muille lähisaarille ja Venetsiaan, mutta emme halunneet näistä päivistä tehdä kiireisiä. Veneajelulla ripsautti muutaman pisaran vettä, mutta ei haitaksi asti. Ja kun tulimme kaupungin kujille takaisin markkinamyyjät olivat tunnin aikana jo häipyneet ja miehet siivosivat katua.

14.9.2017: In Chioggia on the market and at sea - Chioggiassa markkinoilla ja merellä

Mukava meri- ja kaupunkikierrospäivä oli tämäkin.