torstai 23. huhtikuuta 2015

17-19.4.2015, AMMERSEEN RANNOILLA

Dießen am Ammerseen-pikkukaupungissa, Lachenissa Campingplatz St.Albanissa sekä St.Georgessa-, Raistingenissa- ja Stegenin-kylissä kävelyllä ja pyöräilemässä.

Useimmin tänne juttuihin kehun vuoria ja kaupunkeja, erityisesti pikkukaupunkeja, mutta harvemmin uuden kotimaani upeita ja puhdasvetsiä järviä. Järviähän täällä on ja niiden ympäristöt on tehty lomailuun ja virkistäytymiseen. On veneilykeskuksia, uimarantoja, ravintoloita sekä erilaisia majoitusmahdollisuuksia, leirintäalueita ja matkaparkkeja... On hyvät kävely- ja pyöräilyreitistöt sekä luontoretkikohteita lintutorneineen, linnustosta ja maastosta kertovineen infotauluineen.

Ja niin vihdoin pääsimme pakkaamaan autoa ja matkaan. Kissatkin olivat reissuun lähdössä, niin innoissaan ja odottavina, kun monta päivää pikkuhiljaa kantelin tavaroita mökkiautoon. Tuntuivat tietävän ettei nyt ole lääkärireissu tulossa, kun kannoin kuljetuslaukut eteiseen.

Taidan joka reissu muistelun aloittaa näin, että kun pihasta lähdimme se oli taas juhlahetki. :) Näin se vaan on aidon oikeasti, mutta nyt oli erityisen juhlallinen hetki. Mökkiautokin oli seissyt viisi viikkoa pihassa, mitä ei ole tainnut talven 2012 jälkeen tapahtuakaan. Lähetin Suomeenkin tekstiviestiä matkalta, kuinka on mahtavaa, kun olemme matkalla, eikä ollenkaan haittaa vaikka vettä tulee taivaasta kaatamalla. :) Sade kyllä sitten loppui jo ennen kuin olimme määränpäässämme Ammersee-järvellä. Hoin matkallakin tuota usein miehelleni, että olen niin kiitollinen tästä kun saamme körötellä vesisateessa. :) Niitä elämän pieniä asioita, mutta paljon iloa tuottavia.
Suomessa asuessa ulkomaille muuton lisäksi haaveilimme kovasti kuukausien jopa vuoden mittaisesta reissusta tänne etelä-Eurooppaan. Se vaan on suurta, kun tästä on haaveillut niin pitkään ja nyt on koti täällä. Paljon mukavaa ja mielenkiintoista lähellä.
Vasta eräs ystäväni Suomessa sanoi kertoneensa meistä työkaverilleen, joka oli ihmetellyt meitä. Ystävä oli hänelle sanonut, että minähän aina puhuin ulkomaille muutosta. ;)

18.4.2015, lauantai:
Normaali aamupuuhastelujen jälkeen lähdimme pyöräilemään.

Roikkuva kivi tolpassa on vanha Baijerilainen sääasema.
Kivi heiluu - tuulee
Kivi paikallaan - tyyntä
Kivi märkä - sataa
Kivi kuiva - ei sada
Kivi heittää varjon - aurinko paistaa
Kivi on valkoinen - on lunta
Kivi on näkymätön - on sumua
Kivi on pudonnut - maanjäristys
Kivi on kadonnut - varastettu

Ammersee-järvi on Saksan kuudenneksi suurin järvi. Järvi on 520 metrin korkeudessa ja syvin kohta järvessä on 81 metriä. Järvellä on pituutta reillut 16 kilometriä ja leveyttä viisi kilometriä. Järvellä on laivaliikennettä ollut jo 500 vuoden ajan.
Ammersee-järvellä ja Dießen am Ammersee-kaupungin rannalla on purjehduskoulu, Ammersee-Segel- und Motorbootschule Stefan Marx. Tässä kuvia tuon koulun lähellä olevista venevajoista. Tässä hyvät infosivut järvestä ja sen ympärillä olevista kylistä ja niiden antamista mahdollisuuksista. Tässä toiset hyvät sivut ja hyvä kartta nähtävyyspaikoista ja alueesta.

Dießen am Ammersee-kaupungin kaduilla oli monin paikoin uudistustyöt meineillään, niin kuin tässäkin aukiolla.

Tässä kuvia muutamista mukavan näköisistä taloista.

Katunäkymiä muutamasta kohtaa.

Taubenturm-tornin kautta menimme luostarialueelle, Kloster St.Josef Dominikanerinnen.

Katholische Pfarrkirche Maria Himmelfahrt, Marienmünster Dießen. Tämä 1700-luvun alkupuolella rakennettu barokki-tyylinen kirkko on yli 70 metriä pitkä ja lähes 22 metriä leveä.

Kuvia kirkon eteisestä.

Kirkossa oli vasemmanpuoleinen sivualttari purettu ja restauroijat oli töissä.

Kävelimme luostarialueelta König-Ludwig-tietä St.Georgen kylään.

Maalaiskylään mentiin kadun kulmassa olevan Kreutz-Kapellen vierestä.

Katholische Kirche St. Georgen pihamaalta muutama kuva.

St. George sisältä.

Tämän jälkeen kävelimme eri reittiä mukavan näköisen asuinalueen läpi ja kävelyreittiä pellon kupeesta. Ihastelimme pilvien seasta näkyviä lumisia Alppeja, jotka eivät kyllä kuvassa oikein näy.

Tässä pienessä purossa oli taimenia.

Kävelimme luostarialueen toiselta reunalta kaupungin läpi takaisin rantaan.

Kävimme myös Dießenin lintutornilla.

Pyöräilimme viiden kilometrin päähän katsomaan Raistingenin kylää.

Ja sieltä palatessa leirintäalueelle Dießen am Ammerseessä istahdimme penkille katselemaan lintujen touhukasta elämää.
Tässä oma pieni kuvaterveisiäjuttu näistä linnuista, JOUTSENHANHIA JA PUNAPÄÄNARSKUJA.

Kuva leirintäalueen rannasta. Järvellä kulki risteilijälaivoja. Mukavan päivän päätteeksi saimme ihailla kymmenen aikaan illalla näyttävää ilotulitusta mökkiauton ikkunasta.

19.4.2015, sunnuntai:

Kissojen kanssa ihastelin aamulla ikkunasta auringon nousua.

Kissat nauttivat näistä näkymistä mökkiautomme ikkunasta. Puissa, rannalla ja järvellä näkyi tipejä. Aika monta kertaa leirintäalueen yli lensi isoääninen hanhiparvi, mikä sai Kissat ikkunaan vauhdilla. Mukavahan tässä oli aamupalaa syödä palvelijoillakin, kun sai katsella ikkunasta järvelle.

Istuimme rannassa pitkän tovin ennen lähtöä, ihastelimme näkymää ja kuuntelimme luonnon ääniä ympäriltämme. Ilma oli mukava, vaikkakin tuulinen eikä niin lämmin mihin jo olimme tottuneet viikolla.

Saksassa on näitä kukkapeltoja, josta voi itse käydä keräämässä kukkia. Hinta ilmoitetaan taulussa ja maksu jätetään rahalippaaseen. Nyt oli tulppaaneja tarjolla, mutta eri kukkia kasvaa näissä pelloissa aina marraskuulle asti.

Pysähdyimme järven pohjois-päähän, Stegen-kylään ja viihtyisälle ranta-alueelle. Lähdimme saksalaisittain sunnuntaikävelylle. Täältä kulkevat myös höyrylaivat. Hyvät nettisivut, Herrsching a. Ammersee, tästä alueesta. Rannalla oli mm. mukavan näköisiä ravintoloita, FISCHER Ammersee ja Seehaus Schreyegg.

Leppoisaa vapaapäivän elämää, kävelyä, istuskelua rannalla, jotkut olivat piknikillä ja jotkut lähdössä vesille,.. ja yhdessäoloa, kun kaupat eivät ole auki.

Vesi on kirkasta.

Ihastelimme järven takana näkyviä lumisia Alppeja jotka näkyivät paljon paremmin ja suurempana paikanpäällä, kuin mitä tässä kuvassa.

Paikoin jo rypsipelloissa näkyi keltaisia kukkia.
Ihanan rauhallinen keväinen viikonloppu kauniin järven rannoilla.
Kiitos muut karavaanarit tästä reissusta! :)