keskiviikko 2. elokuuta 2017

30.6-16.7.2017Loma: 1.osa, RENTOUTUMASSA

Mukavassa kylpylä- ja suolakaupungissa.

Café Reber Bad Reichenhal, on ainutlaatuisten Mozart-suklaamarsipaaniherkkujen pääpaikka.
Lisäksi Salzburgissa on kaksi sivumyymälää. Täällä tehdään aitoja Reber Mozart -kuulia 500 tuhatta kappaletta päivittäin.

30.6.2017, perjantai: Tätä lomaa olimme kovasti jo odottaneet. Meillä oli taas monta paikkaa mielessä, aivan Hollanti ja Belgiakin, Ranskan länsirannikko, Välimeri, Dolomiitit sekä Slovenian vuoret sekä monta muuta paikkaa näiden väliltä. Vaikka usein kurvaamme mökkiautolla pihastamme reissun päälle, kevät ja alkukesä oli ollut täynnä pitkiä viikonloppuja, niin aina se on yhtä mukavaa ja juhlallista kun saa lähteä reissuun, niin lähelle kuin kauemmaskin. Tämmöisistä elämästä ja tutkimusretkistähän olemme aina Suomessa asuessa haaveilleet.

Ajelimme Sulzemoosiin. Caravankauppa oli jo ehtinyt mennä kiinni, kun saavuimme sen kupeessa olevalle Wohnmobilstellplatz der Freistaatille. Jäimme matkaparkkiin yöksi.

1.7.2017, lauantai: Heti aamupalan jälkeen menimme käymään caravantarvikekaupassa ja ostamaan tarvittavat asiat sekä kurkittiin vähän uusia mökkiautojakin. Kauppa on iso kokonaisuus, yksi Saksan suurimmista matkailuvaunu ja -auto kaupoista.

Kauppareissun jälkeen jatkoimme heti matkaa. Autoja oli normaaliin tapaan liikkeellä. Jonkin verran oli ruuhkaa, jonka aiheutti se tavallisin syy, että tietöiden takia moottoritieltä vähenee yksi kaista pois käytöstä. Suurissa automäärissä tuo tekee sitten heti liikenteen hiljenemisen ja ruuhkan, kun poistuvan kaistan liikenteelle pitää antaa muiden tilaa. Hyvin monesti ruuhkan myös aiheuttaa se, että moottoritielle on tulossa jonossa autoja rampilta, joille annetaan vuorotellen tilaa tulla. Suurien automäärien takia, jos ei näin tehtäisi, tuo moottoritielle tulevien autojen jono olisi pian kymmenien kilometrien mittainen.

Lieber 1000 Sterne am Himmel als 5 Sterne am Hotel!!!
"Mieluummin tuhat tähteä taivaalla, kuin viisi tähteä hotellissa."

Nappasin matkalla olleesta mökkiautosta mukavan ajatuksen mukaan. Näinhän se karavaanarilla menee, että omassa mökkiautossa tähtitaivaan alla on mukavampaa, kuin viiden tähden hotellissa seinien sisällä. Tässä tulee myös se karavaanarimatkailijan vapauden ajatus esille, on vapaa olemaan ja pysäköimään mökkiauton tähtitaivaan alle, olemaan kuin taivaalla vapaasti lentävä lintunen. Eikä ole sidottu viiden tähden hotellin seinien sisälle.

Meillähän oli ollut jo toista kuukautta mukavaa hellesäätä. Yli kolmekymmenen asteen päiviäkin paljon. On tietysti aivan luonnollista, kun loma alkaa, että ilmat muuttuvat epävakaisemmaksi. :) Niin se oli nytkin. Ympäri Eurooppaa ennustettiin sadetta ja ukkosta. Uhkaavasti myös pilvet alkoivat roikkumaan vuorilla alempana, kun aloimme lähestymään ensimmäistä kohdettamme, Bad Reichenhallia.

Ajelimme Bad Reichenhallin kupeeseen Wohnmobilpark an der RupertusThermeen. Vain yksi paikka oli enää puolenpäivän jälkeen vapaana meidän onneksemme.

Oli ajatus, että loma aloitettaisi kylpylässä rentoutuen, RupertusThermessä, mutta siellä olikin sanko- ja luutakyltit ovella, että tämä viikonloppu on huolto- ja siivouspäiviä.

Vajaan kahdenkymmenen tuhannen asukkaan Bad Reichenhall on kauniiden vuorien ympäröimä. Kaupungissa ovat jo ensimmäiset asukkaat asuneet pronssikaudella, noin 2000 eKr. Kaupunki on kylpyläkaupunki, mutta jo vuosituhansien ajan ollut kokonaisvaltainen rentoutumis- ja virkistyskaupunki hoitolaitoksineen ja parantoloineen, joissa saa monenlaisia terveyshoitoja. Kaupunki on myös suolastaan tunnettu, vetenä, museona, kaivoksena ja suolana, Alte Saline.

Lähdimme kävellen tutustumaan kaupunkiin.

Aloitimme loman tässä kuninkaalisessa kylpyläpuutarhassa terveyttävän suolaisen suihkulähteen äärellä istuskellen. Aivan niin kuin kuninkaalliset aikanaan rentoutuivat suolahöyryjä hengittäen. En tiedä pitivätkö he jalkojaan suihkulähteen reunalla. Wandelhallenin paviljongin vanhalla juomalähteellä maisteltiin lämmintä ja kylmää suolavettä.

Myös tämän suolaseinärakennelman äärellä, Freiluftinhalation in Gradierhaus -Gradierwerk Bad Reichenhall - AlpenSole. Tämä on rakennettu vuonna 1912, 162 metriä pitkä ja 13 metriä korkea "risuseinä" josta valuu alas pieninä helmeilevinä pisaroina suolavettä. Risuseinä on tehty kasvinipuista, joita on seinässä 100000. "Risut" lisäävät ilman suolapitoisuutta. Kävellen katoksen alla tai istuskellen saa keuhkot terveyttävää suolahoitoa. 1700-luvun loppupuolella on ollut kaksi eri risutaloa joiden pituus on ollut yhteensä 430 metriä. 1800-luvun puolessa kokonaisuus on rakennettu kokonaan uudelleen ja tällä on ollut pituutta 720 metriä.

Bad Reichenhallissa oli kaupunkijuhla. Kävelykadut olivat täynnä huvituksia, ruokailukojuja, jopa pelastuslaitokset ja armeijakin olivat näkyvästi kalustonsa kanssa esillä.

Musiikki soi kansanmusiikista perulaiseen huilumusiikkiin. Tunnelma oli kerrassaan mukavan rentouttava. Ja taas täällä tuli se hassu kiitollisuuden ja onnellisuuden tunne, että saa elää ja olla täällä. Kokea tämän erilaisen, meille jo hyvin kotoisan, tunnelman ja elämän.

1.7.2017: Bad Reichenhall

2.7.2017, sunnuntai: Eilen kun kaupungilta kävelimme mökkiautolle alkoi sopivasti nakkelemaan taivaalta pieniä vesipisaroita. Aivan niin kuin oli ennustettukin. Yöllä sade rummutti mökkiauton kattoa kovastikin. Aamulla ei aurinkoa näkynyt vaan satoi.

Lähdimme ulkoiluttamaan sateenvarjojamme aamupäiväkävelylle. Kävelimme kaupungin eteläpuolelle kukkulalle ja Burg Gruttensteinille. Linna on rakennettu 1200-luvulla, mutta oli suljettuna remonttitöiden takia. Pilvet roikkuvat alhaalla ja vuorimaisemat jäi näkemättä. Kiertelimme myös vanhankaupungin kaduilla, joissa emme ehtineet edellispäivänä käymään. Istahdimme päiväkahveille ja herkuttelimme suussasulavilla omenapiirakkapalasilla. Kiertelimme katuja. Uudemman keskustan kävelykaduilta oli purettu edellispäivän juhlat jo pois. "Risukujalla" kävimme vielä hengittämässä suolamolekyylejä keuhkoihimme kunnes palattiin mökkiautolle ja jatkoimme matkaa.

2.7.2017: Bad Reichenhall sateisena

Paljon jäi vielä näkemättä ja kokematta tästä oikein mukavasta saksalaisesta terveyskaupungista!