torstai 7. tammikuuta 2016

OLEMME OLLEET AURINGOSSA JA LÄMMÖSSÄ

Sekä nauttimassa vuorista, merestä, hiekkarannoista, palmuista,..
Näistä koostui kolmas Joululoma Espanjassa. :)

Ensin toivottelen ja kiitän,..

Hyvää alkanutta uutta vuotta 2016 kaikille!!!
Lämmin kiitos teille ihanille jotka olette menneen vuoden aikana tänne tai facebookiin viestinne jättäneet tai käyneet tykkäämässä, mukana eläneet! :)

Alussa ajattelin, ettei viesteillä ole mitään merkitystä, mutta mitä pitempään olen tätä blogia omalla tavallani tehnyt, sitä enemmän ilahduttaa jätetty viesti. Täällä voi kysyäkin kohteesta, matkailusta ja tietysti myös karavaanimatkailuun liittyvistä asioista. Harvemmin edes jutussa arvostelen esim. leirintäaluetta.

Blogi hiljaisuus on jo kestänyt kokonaisen kuukauden. Se ei johdu siitä, että olisimme viimeisen kuukauden vötkistelleet vain kotona, vaan mökkiauto on kurvaillut nelisen tuhatta kilometriä halki Itävallan, Sveitsin, Ranskan ja Andorran Espanjan talven lämpöön, vuoden 2015 loppua viettämään ja vuoden 2016 aloittamaan. Nettiriippuvaisena reissuillamme yritän aina olla vähän vain netissä. Nytkin olimme päiviä ilman nettiä. En halua käyttää arvokasta loma-aikaa blogin tekemiseen reissuillamme. Eikä se hitailla nettiyhteyksillä onnistuisikaan. Facebookiin olen reissun päältä kolme kuvaa nakannut.

Lähdimme Joululomareissulle 12.12.2015 ja palasimme kotiin eilen 6.1.2016. Reissussa vietimme 25 yötä neljässä eri maassa, mutta vain seitsemässä eri yöpaikassa. Ranskassa ja Sveitsissä yövyimme yhdet yöt mennen tullen, Andorrassa kaksi yötä ja muut 21 yötä Espanjassa neljällä eri leirintäalueella. Tämä reissu nyt viiden vuoden aikana taisikin olla ajallisesti pisin reissumme.

Aurinko ja lämpö helli meitä. Ainoastaan Andorrassa oli auringon laskiessa kylmää, nollan paikkeella. Pohjois-Espanjan vuorilla jo lämpimämpää. Nyt oli näistä meidän kolmesta joululomasta kaikista lämpimimmät ilmat. Nyt ei ollut sitä talvista kovaa tuultakaan riesana kuin paluumatkalla. Vettä ei satanut lomallamme, kuin muutama tippa yksi aamu ennen paluumatkaa. Uuden vuoden yöllä oli lämmintä 16 astetta. Maanantaina aamupäivästä 4.1, kun lähdimme aurinkorannikolta, oli 23 lämmintä.

Tässä nyt karavaanarille tärkeästä kaasuasiasta, joka joissakin keskusteluissa herättää kuumia tunteita ihmisten käyttämistä tavoista ja määristä. Herätti meillekin monenlaisia ajatuksia ennen lähtöä. Aikaisemmat reissut olimme hyvin pärjänneet kahdella 11 kilon pullolla. Meillä tuota kaasua kuluu aina vähän, kun emme käytä suihkua mökkiautossamme. Kuinkas nyt, kun olimme menossa Andorraan ja vuorille jossa on kylmempää? Jopa harkitsimme tuosta syystä täytettävän tankkipullon hankkimista. Teimme sitten satoja euroja halvemman ratkaisun ja päätimme lähteä matkaan yhdellä kaasupullolla. Netistä tilasimme ennen reissuun lähtöä espanjalaiseen pulloon tarvittavan adapterin. Ennen Andorraan menemistä teimme alle 10 kilometrin mutkan Espanjan puolelle ja ostimme espanjalaisen kaasupullon. Tässä oli pieni riski myydäänkö kaasupulloa meille heti ensimmäiseltä asemalta, kun joskus karavaanareilta vaativat kaasulaitteiden tarkastuspaperia. En tiedä olisko heille saksalainen tarkastuspöytäkirja käynyt, mutta meiltä ei mitään kyselty. Pullo myytiin 25 euroa hintaan kuori + 11.60 eurolla 11kg kaasua.

Olimme aiemmin vaihtaneet yhdesti tämän espanjalaisen pullon täyteen. Mieheni punnitsi pullot aamulla 4.1. Saksa-pullosta, jota käytimme menomatkalla Andorraan ja myöhemmin etuteltassa ruuan valmistuksessa, oli kulunut vain 2 kiloa kaasua eli jäljellä oli 9 kiloa. Espanjalaisesta pullosta oli kulunut 7 kiloa ja jäljellä oli 4 kiloa. Eli kaasua oli kulunut yhteensä 9 kiloa, eli vajaa yksi pullo, lisäksi yksi täysi 11 kiloa. Eli olisimme pärjänneet omilla pulloillamme. Nyt yöt olivat niin lämpimiä, että ainoastaan aamuyöstä aurinkorannikolla lämmitys vähän pöhisi. Lämpömme pidämme mökkiautossamme 19-21 asteen välillä. Nyt meillä on oma pullo seuraavia Espanjan reissuja varten hankittuna.

Monta uutta paikkaa näimme ja koimme. Tämän myötä saimme kokemusta enemmän siitä, missä haluamme aikamme tulevilla reissuilamme Espanjassa viettää. Nyt tiedämme myös vähän enemmän Espanjan vuorista, joihin kyllä pitää tulevaisuudessa enemmän tutustua, kun niihin jo vähän ihastuin. Onhan se helppoa tehdä pieni 400 metrin nousu, kun lähtö korkeus on 200 metrissä eikä kilometrin kahden väliltä lähdetä nousemaan, niin kuin se yleensä on Alpeilla. Espanjan vuorilla on mukava asia se, kun kasvillisuus on matalaa ja niukkaa, ei tarvitse nousta sinne yli puolentoista kilometrin korkeuteen, että näkee kauas ympärille. Vuoret vaan ovat niin kauniita ja lumoavia.

Taisin kokea myös ensimmäisen reissussa kokeman mahataudin ja oksennustaudin, mutta tuostakin selvisi kahden päivän oleskelulla. Tuossa taisi tulla pisin vietetty aika leirintäalueella yhteen menoon. Saavutus tuokin meille, kun paikallaan pysyimme.

Maiden rajoilla tarkastukset olivat lisääntyyneet kovasti ja tuohan on nykytilanteessa hyvä asia. Menomatkalla Saksasta Itävaltaan päin ei ollut tarkastuksia, mutta Itävallasta päin Saksaan oli monta autoa pysäytettynä ja tuossa emme ole tarkastuksia koskaan aiemmin nähneet. Paluumatkalla ei ollut tuossa sitten tarkastusta. Taas Itävallasta Sveitsiin oli tullen mennen joitakin autoja pysäytettynä, mutta meitä ei pysäytetty.
Sveitsistä Ranskaan ja Ranskasta erityisesti Sveitsiin päin oli joitakin autoja tarkastettavana tullen mennen. Tullessa näin kuinka tutkivat lokasuojan sisuksia yhdestä autosta.
Kun kävimme Ranskan puolelta Espanjassa ostamassa kaasupullon siinä rajalla ei ollut mitään eikä Andorraan mennessä tarkastuksia.
Palattaessa Andorran eteläpäästä Espanjaan oli ainut missä jouduimme vähän aikaa jonottamaan, kun mies raja-asemalla kirjoitti kaikkien autojen rekisterinumerot ylös. Rajamies halusi kurkata mökkiautomme takaovesta sisään ja kysyi, että onko meillä perhettä mukana ja kun sitä ei ollut, niin käski jatkaa matkaa. Ilmeisesti otti rajan ylittäneiden henkilöluvut ylös. Kissoja ei huomioinut vaikka varmaan näki. Tämä oli meille toinen kerta, kun mökkiauton sisään katsottiin rajalla. Vuonna 2000 kun tulimme ilta hämärissä Puolan puolelta Saksaan, kävivät saksalaispoliisit tuolloin mökkiauton sisällä.
Kun Andorran rajalta jatkoimme matkaa oli ensimmäisessä kylässä tiesulku, kolme poliisiautoa ja naamioituneita oli osa poliiseista. Edessämme olevaan pakettiautoon kurkattiin takatilaan, mutta meille huitaistiin vain kättä. Seuraavissa kahdessa kylässä oli kylään tullessa pari poliisia ja poliisiauto ennen kylää olevassa liikenneympyrässä.

Matkalla tapasimme elämästään ja eläkepäivistään nauttivia suomalaisia, jotka talvisin elävät arkeaan kuukausia aurinkorannikolla. Olen jo ennen ulkosuomalaisen elämää ihaillut heitä kovasti siitä syystä, kun he lähtevät eläkepäivillään kokemaan toisenlaistakin elämää.
Suuri ilo oli teitä jokaista nähdä ja tavata. Toivotan teille kaikkea hyvää ja mukavaa sekä monen monta muistorikasta talvea Espanjan "talvessa" !!!

Kovin mielellämme olisimme lomaa jatkaneet, mutta välillä on arkeakin elettävä, että pääsemme taas uusille reissuille.

Mukaan lähti mukavia muistoja, mutta aurinkorannikon talvisesta 23 asteen lämmöstä lähdimme vähän haikein mielin kuitenkin kotimatkalle. Espanja itki meille sateellaan, kun se taaksemme jäi. Espanjan kesäinen talvi tuntui hyvin mukavalle, vaikka onhan meillä kotonakin ollut tammikuussa jopa 18 lämmintä ja yhtenä Joulunakin 13.

Jos aivan rehellinen olen, niin reissumme komeimmat maisemat ovat tuossa ylhäällä olevassa kuvassa. Kuva ei kerro taas aitoa totuutta, kun se on yli satasen vauhdista otettu vasten aurinkoa. Suuri ilo tuli näistä Genevejärven takana näkyvistä lumisista Alppien huipuista. Ne tekivät arkeen paluusta mukavan.

Kylmähköön kotiin oli kiva palata kiitollisena meidän yhteisestä lomasta. :)
Tuntui omituiselta nukkua suuressa sängyssä ja hiljaisuudessa. Meidän Kuningatar iloitsi eniten kotiin palusta, kun hänellä oli tilaa juosta ja kirmailla.

Kuvia on taas tullut muutama otettua. Niitä ja pientä juttua reissustamme julkaisen pikkuhiljaa.

Jaaskarit kirjoitti...

Hienoissa paikoissa olette olleet ja aurinkoakin on riittänyt näköjään. Lämmittävälle auringolle olisi tarvetta täällä Suomessakin:)Meillä on kovat etsinnät käynnissä ensi kesäloman patikkakohteiden löytämiseksi ja sinunkin blogiasi on tässä ahkerasti klikkailtu ideoiden keksimiseksi. Dolomiittien alueelta taas haluaisimme toisen kohteemme, mutta ollaan jo oltu aika monessa paikassa eikä ihan samaan ehkä viitsisi mennä, mutta katsotaan nyt...

Soleil kirjoitti...

Vaikka tämä Baijerin aurinkokin paistaa minusta kirkkaasti, eilenkin tuntui että huutikuu on, niin kyllä Espanjan aurinko oli vielä paljon kirkkaampi ja lämpimämpi. Päivä päivältä se aurinko siellä Suomessa nousee korkeammalle ja alkaa enempi lämmittämään, hyvä niin.

Voi te olette niin mestareita kulkemaan pitkiä ja vaikeita päivävaelluksia, ettei teille pienet kukkulat käy. Kyllähän se kauneinta aluetta ja aivan ainutlaatuista on Alpeilla Dolomiittien alue. Sinne haluaa ja ikävöi aina.

Upeita paikkoja on Itävalta, Pohjois-Italia, Sveitsi, Ranskan ja Saksan vuoret täynnä. On mukava ongelma aina kun ei oikein tiedä minne menee. :)

Minulla tuli mieleen ensimmäisenä Sveitsi ja Lauterbrunnen-, Lütschental-, Grindelwald alueet. Sveitsissä on lomailla kyllä paljon kalliimpaa kuin naapurimaissa. Me olimme Lauterbrunnessa pääsiäislomalla 2014. Juttua tässä.

Ja nämä Saksan kohteet tuli mieleen Grainau, Garmisch-Partenkirchen, Schönau (Berchtesgadenland ja siellä mm. Watzmann) ja Oberstdorf. Tietysti nämä ovat aika pienempiä mäkiä Dolomiitteihin verrattuna. Yhdistettyinä vaikka paikat Itävallan Ehrwald ja Saksan Grainau.

Meillä meni vuosi 2015 vähän höpöksi vuorilla kulkemisien kanssa. Lomat jäivät niin loppuvuoteen, eikä Itävallan vuorille enää kannattanut mennä Monaco ja Ranska loman aikoihin. Myös minun selkä ongelmat haittasi, kun keväällä oli kova hermokipu jakso. Nautin ja iloitsen kovasti elämästä, mutta selkäni ei anna toteuttaa kaikkia unelmia. Lähes joka päivä kipuilua ja turruutta on jaloissa, mutta periksi en anna. Toivon että nyt pääsisin kuntoa kohottamaan ja ensi kesä olisi taas hyvää aikaa kerätä vuorilta huippuhetkiä ja hienoja muistoja. Mielessä elää myös suuri haave kesälle 2017. Haluaisin jalkaisin nousta Itävallan puolelta Zugspitzen huipulle. :) Suunnitelma oli jo kesällä 2015 tehdä korkeampia päivänousuja, mutta kun ei ne suunnitelmat aina toteudu. Haaveita pitää olla. :)

Meillä pitää käydä kyllä tuolla teidän Joululoma paikalla keväällä.

On se niin mahtavaa suunnitella reissuja. Mukavia reissujen suunnitteluhetkiä sinne teille!

Jaaskarit kirjoitti...

Olemme vähän ajatelleet mennä tällä kertaa Cortina d'Ampezzon seudulle ja nyt on haussa joku pikkukylä siitä Cortinan läheltä. Katsotaan miten käy. Sveitsissä olisi varmasti hienoja kohteita, mutta hintataso on kuulemamme mukaan erittäin korkea ja se hillitsee intoa siihen suuntaan, kun majoitus ja joka pikku asia pitää maksaa siellä, kun mitään ei voi tuoda mukanaan.

Taisit joskus mainita kiinnostuksesta mennä katsomaan Bayern Münchenin matsia. K sai liput Bayernin peliin nyt 3 viikon päähän ja hänelle tuli yllätysmatka Saksaan:) Bayernilla on Zweitmarkt-niminen järjestelnä omilla Ticketing-sivuillaan, josta voi saada joskus lippuja, kun pelit ovat muuten auttamattoman ausverkauft! K on kolme kertaa ostanut liput tuolta Zweitmarktista ja se kyllä toimii...

Soleil kirjoitti...

Hienoa, että K:lle tuli yllätysmatka. Tuohon tammikuun lopun peliin näyttäisi olevan vielä yksi lippu myytävänä.

Tuosta Cortinan seudusta meilläkin on ollut puhetta. Tänään katselin kuvia tuolta Tre Cimeniltä. Oli kyllä hienoa yöpyä mökkiautossa niissä maisemissa.

Sveitsissä on upeat vuoret. Se on vain jännä, että siellä ei ole sama mukava tunnelma mikä on Itävallassa ja Saksassa, ihmiset siellä eivät ole niin kohteliaita. Monesti myös leirintäalueet ovat olleet pettymyksiä. Hintatasoltaan Sveitsi on kallis. Me kun on totuttu Saksan hintoihin, niin nuukina "saksalaisina" jääkaappi täynnä matkaamme myös aina Itävaltaan ja Italiaan. Italia on halvempi maa kuin Itävalta.