sunnuntai 2. elokuuta 2020

17-19.7.2020: 1.Osa, Maskit naamalla Allgäun vuorille

Teimme pienen vaellusretken mukavissa panoraamamaisemissa onnellisten Alppielukoiden soitellessa meille kellojaan.

Ajelimme perjantai-iltana Immenstadt im Allgäun pikkukaupunkiin parkkipaikalle viikonloppua viettämään. Saimme mukavasti vielä reunapaikan. Puskien takana virtasi Konstanzer Ach -joki. Mikäpä tässä oli kaksi yötä viettää, kun vielä tien toisella puolen oli poliisiasema.
Kuvasta klikkaamalla se näkyy näytöllä suurempana.

18.7.2020
: Sääennuste oli luvannut lämmintä aurinkopäivää. Halusimme toteuttaa yhden pitkäaikaisen ajatuksen ja puheen.
Aamulla pyöräilimme Mittagbahnin hissiasemalle tätä toteuttamaan.

Ylös Mittagbergille, josta vaellusreitit eteenpäin lähtivät oli alahissiasemalta matkaa 4,5 kilometriä 660 nousumetrillä. Pohdimme kovasti josko tuon matkan ja nousun pyörällä tekisimme. Tuollaisen ja enemmänkin sitten teimmekin seuraavana päivänä, mutta se että ensin tekisi kovan nousun pyörällä ja sitten lähtisi tallustelemaan ei enää olisi niin nautintopäivä vuorilla, vaan se menisi jo urheilusuoritukseksi.

Koska täällä oli kahdenistuttavat hissit, niin valitsimme helpomman reitin ja menimme hissillä ylös. Koppihissiin emme olisi näin korona-aikana menneet.

Oli luonollista, että tällä pienelläkin hissiasemalla oli maskipakko. Täällä ei kerätty kävijöiden yhteystietoja mahdollista koronavirustartuntoja varten, niin kuin olimme nähneet kesäkuun alussa tehtävän Spitzingseellä.

Meille maskit ovat kertakäyttöisiä. Ne laitetaan naamalle puhtain käsin. Niitä ei naamalla ollessa kosketella ja hiplailla käsillä. Naamalta pois oton jälkeen ne laitetaan vain varovasti nauhasta koskien roskikseen ja kädet desifioidaan. Kasvosuojuksilla/-maskeilla ei kontaminoida itseä eikä toisia, sillä viruksia voi olla maskin kummallakin puolella. Maskin ulkopinnalla toisilta ihmisiltä tulleita ja omia sisäpinnalla. Niitä ei pidetä välillä kaulasuojuksena, ei ranne- eikä käsivarsikoristeena, eikä sullota taskuun tai käsilaukkuun eikä pidetä auton peilikoristeena. Maskeja on hyvä käyttää ja niistä oikein käytettynä on varmasti etua ja hyötyä tässä näkymättömässä virussodassa, mutta monenlaista tyyliä näkee. Pahimmassa tapauksessa itse maskin käyttäjä tartuttaa itseensä koronaviruksen, kun maskia on kosketeltu ja pidetty miten sattuu. Kankaisia en halua käyttää, kun niiden kanssa oikein toiminen olisi hankalaa.

Nämä maskit meni ylähissiasemalla roskiin ja alastullessa käytimme taas puhtaita. Meillä myös kulkee aina mukana taskussa ja laukussa niin käsien desifiointiaineita sekä desinfioivia puhdistusliinoja. Täällä hissiasemallakin oli desifiointiainetta. Hissin etukaiteen pyyhkäisin desifiointiliinalla.

Ylähissiasemalta lähdimme sitten pienelle vaellusretkelle.

Steineberg näkyy ympyrän sisällä.

Bärenköpfle

Aina maisemat vain paranevat, kun nousee vuorilla ylemmäs.

Mieheni sanoi jälkeenpäin, ettei ihan uskonut minun uskaltavan nousta näitä 17 metriä korkeita tikkaita ylös. Olin muutaman kerran vuosien aikana tätä reittiä netistä katsonut ja portaat olivat tutut, eikä pelottavat.

Ainoastaan vähän alhaalla mietitytti tämä miten portailta siirryn ylhäällä pois, muttei siinä mitään ongelmaa ollut. Tuntui kyllä hyvälle tämä pieni suoritus.

Steineberg-huippu 1683 metrin korkeudella on Nagelfluh-ketjun vuori Allgäun alpeilla.

Eväinten syönti maisemat olivat kohillaan. Katselimme kotivuoria, jotka ovat antaneet niin paljon ilonhetkiä Bad Hindelangiin ja Oberstdorfiin päin taas aivan uudelta kulmalta ja suunnalta. Sai tuntea suurta kiitollisuuden tunnetta, että sain tässä istua ja ihastella.

Elukoiden kellojen kilkatus on mukavaa musiikkia korville.

Palasimme kallionjyrkänteen alta takaisinpäin.

Upeat ovat polun varrelta maisemat.

Pitkän tovin ihastelimme näiden varjoliitäjien uljasta lentoa.

Grünten-vuoren näimme myös hissimatkalla uudesta katselukulmasta. Muistelimme yli kolmen vuoden takaista valloitusretkeä, kun sumun läpi kuljimme huipulle aurinkoon. Olimme vaahto-pumpulipilvien yläpuolella.
Juttu tuosta mahtavasta vuoriretkestä on tässä, 25.3.2017: VAELLUS GRÜNTENIN HUIPULLE.

Hissi ja menomatka.

Paluumatka vähän eri reittiä.

Hiki tuli ja pulssi nousi, mutta tämä vajaan seitsemän kilometrin ja 460 nousumetrin vaellusmatka oli helppo.

18.7.2020: Steineberg - Blaichach
Nagelfluhkette den Allgäuer Alpen

Oli ihana ja upea päivä katsellen kotivuorten kauneutta!