keskiviikko 8. elokuuta 2018

16.3-8.4.2018 KevätLoma: 4.osa, VEHREÄSSÄ ESPANJASSA

Päivät 27-29.3.2017: Kauniilla Espanjan pohjoisrannikolla, Atlantin valtameren ja Biskajanlahden rannalla. Oltiin Cantabrian alueella. Sisämaassa päin näkyivät kauniisti lumihuippuiset Kantabrian vuoret.

27.3.2018: Reissun 11. yö jo nukuttuna. Rauhallinen oli yö parkkipaikalla. Ei edes kauempaa kuulunut autojen ääniä. Monen yön jälkeen myös yö, ettei vettäkään satanut. Oli aivan juhlallista. Aamulla kyllä kuuden jälkeen pieniä pisaroita heitteli. Lämmintä oli aamulla pilvisestä säästä huolimatta herätessämme 12,3 astetta. Aamupalan ja -puuhien jälkeen lähdimme kävelykierrokselle. Etsittiin kivisaaresta geokätköä, mutta sitä emme ahkerasta yrityksestä huolimatta löytäneet. Ostettiin leipomosta paikallista kakkua ja keitettiin mökkiautossa kahvit. Ilma oli välillä paistavasta auringosta johtuen lämmennyt 16,9 asteeseen. Ihanalta tuntui loma. Tämä rannikkoalue oli myös kovin hienoa aluetta ja tännekin olisi halunnut jäädä pitemmäksi aikaa.

27.3.2018: Isla Playa

Kuvia ei näihin tekeleisiini voi tallentaa alkuperäisessä koossa, kun yhden kuvan koko on 10-20Mt.
Kannattaa tästä vasemmasta alareunasta asetukset-nappulasta laittaa kuvan laatu parhaalle 1080p hd- laadulle.

Ja matka jatkui. Muutama kuva matkan varrelta.

Ajelimme Santanderin taakse meren lähelle ja Camping Cabo Mayoriin. Leirintäalue oli muutama päivä aiemmin vasta avattu. Muutama ulkomainen karavaanariautokunta oli vain meidän lisäksi paikalla, mutta pääsiäiseksi paikka oli myyty kuulemma täyteen. Ilma oli kesäisen lämmin ja linnut lauloivat mukavasti ympäriinsä. Kissoja tietysti tuo kaikki myös kovasti kiinnosti.

Tässä päivän ajomatkamme.

Kävimme merenrannalla kävelyretkellä ja katselemassa kauniita rantamaisemia, majakkaa, juomassa kahvit sekä kaksi geokätköä etsimässä. Yksi kätkö jäi isosta kivikosta löytämättä, vaikka monta kivenkoloa tutkittiin.

Kuvien taustamusiikki, Happy Ukulele, on aivan kuin mekin ja ranta törmällä kuvaamani harakka, kun se hyppeli iloisesti.

27.3.2018: Faro Cabo Mayor Santander

Illalla teimme ruokaa ja pyykättiin. Reissussa tosiaan pitää aina niinkin arkisia asioita tehdä kuin pyykätä ja lakanat vaihtaa. Myös mökkiautossa on omat huoltotehtävänsä.

Oli kyllä ihana päivä kaikin puolin. Mieltä lämmitti kovasti lisää sekin, kun ei aamuisen pienen ripistelysateen jälkeen ollut päivän aikana satanut enemmän. Olimme lomalla ja kesäisesti. Tuntui tosi ihanalle.

28.3.2018: Mittari aamulla näytti 12,1 astetta lämmintä. Normaalien aamutöiden jälkeen lähdimme kävelylle Santanderin puistoihin ja rannoille. Kaupungin keskustassa emme käyneet. Vanha keskusta on 1940 olleissa rajuissa tulipaloissa tuhoutunut ja uudelleen rakennettu. Ilma oli auringon paistaessa taas mukavan lämmin. Niin muutama lapsi kuin aikuinenkin oli rannalla uimassa. Rantavedessä kelluskeli kymmeniä lainelautailijoita, jotka odottelivat onneaan. Meri oli aika tyyni, joten lyhyeksi näyttivät heidän onnen hetket jäävän aallon harjalla.

Kävimme niemessä katsomassa 1900-luvun alkupuolella rakennettua pientä palatsia, Palacio de la Magdalena. Palatsi on rakennettu Espanjan Alfonso XIII kuninkaalle, jota hän käytti kesäpaikkanaan vuoteen 1930 saakka. Paikka ei ollut tietysti tänään auki. Niemessä palatsin alueella oli myös Muelle de las Carabelas -ulkoilmamuseo, jossa oli näytillä muutava laiva. Jopa kolme Christopher Columbuksen laivanmallia. Sekä pieni eläintarha, jossa oli muutama pingviini, hylje ja merileijona suurissa altaissaan. Sainpa mukavia pusuttelukuviakin napattua.

Paluumatkalla ripotteli vähän vettä pitkästä aikaa, mutta sehän oli jo niin tällä reissulla kotoista. Mukava reilun kymmenen kilometrin kävelyretki merimaisemissa sekä kauempana näkyvissä lumisissa vuorimaisemissa. Oli ihana lomapäivä tämäkin näissä maisemissa ja tunnelmissa.

28.3.2018: Santander

29.3.2018: Aamulla oli 9,1 lämmintä. Aamupalan ja järjestelyjen jälkeen jatkoimme matkaa. Leirintäalueelle alkoi aamusta paikallisia saapumaan pitkän viikonlopun viettoon. Heti kaupungin laitamilla kävimme Aldissa kaupassa. Liikennettä oli tänään enemmän kuin muina päivinä on ollut Espanjassa. Tuohon vaikutti varmasti ison kaupungin läheisyys ja pääsiäinen. Pääsiäismaanantai ei kuitenkaan ole täällä pyhäpäivä.

Ihanalta näyttivät sinistä taivasta vasten lumiset vuorenhuiput.

Ajelimme vain viitisenkymmentä kilometriä eteenpäin ja Comillasin kaupungin kupeelle. Mökkiauton jouduimme jättämään kilometrin päähän keskustasta. Ensin kävimme kuitenkin tarkistamassa, josko keskustaan olisimme mökkiauton parkkiin saaneet, mutta kaikki paikat olivat täynnä.

Halusimme käydä tutustumassa yhteen Euroopn arkkitehtuurin helmiin. Talo on sekoitus monia eri tyylisuuntia. Talon on suunnitellut kuuluisa katalonialainen arkkitehti Antoni Gaudí, (1852-1926). El Capricho de Gaudí Comillas - El Capricho on yksi harvoista rakennuksista, jotka taiteilija-arkkitehtimestari suunnitteli Katalonian ulkopuolelle. Hänen kotikaupungissa Barcelonassa on hänen kuuluisimmat työt. Tämän El Caprichon hän suunnitteli ja se rakennetiin vuonna 1885 rikkaalle Máximo Díaz de Quijano kesäkäytöön.

Oli kerrassaan hieno tutustumiskohde, kesämökki. Talosta löytyi paljon erikoisia yksityiskohtia. Esim. pienille kulmaparvekkeille meni ovet kahdesta eri huoneesta ja metallinen penkki parvekkeella oli sisälle päin. Kävimme myös kauniissa vanhassa kaupungissa syömässä monen muun paikallisen kanssa. Tunnelma oli mukavan puhelias ja ilonen. Emme kuitenkaan ehtineet, lomalaisilla kun on kiire, kaupungin muihin hienoihin rakennuksiin tutustumaan. Comillasiin varmasti tulemme vielä uudemman kerran paremmalla ajalla.

29.3.2018: El Capricho de Gaudí, Comillas

Ajelimme muutaman kilometrin Comillasista rannikkoa takaisinpäin itään ja  kauniille La Corneja -rannalle puskaparkkiin, Ruilobuca, 5 Diseminado Liandres, yöpymään.

Meidän päiväajamiset ovat lyhyitä.

Kissatkin tuntuivat tykkäävän paikasta sekä nauttivat lomasta. Ikkunoista oli ympäriinsä paljon katseltavaa, kun näkivät merta, ihmisiä, koiria ja hevosia.

Kyllä näissä maisemissa kelpasi olla. Olimmehan aivan meren äärellä ja näköalatasanteella mökkiautollamme. Illan aikana leiriin tuli kaksi muutakin paikallista karavaanariautokuntaa.

Kuinkahan meidän käy, oli pieni ajatus, kun merenrantatörmällä näin taas olimme? Yltyykö tuuli yöllä ja joudummeko toistamiseen myrskyä karkuun lähtemään.

Edelliset jaksot:

16.3-8.4.2018 KevätLoma: 3.osa, SADETTA JA MYRSKYÄ

Ps. projekti etenee, mutta hitaasti. Vielä on noin 3800 kuvaa läpi käytävä.